מדוע מכוניות מחליקות? הרי יש כיום צמיגים מעולים, כבישים אשר נבנים על פי תקנים וניסיון רב שנצבר וגם הדרכת נהגים טובה. בהמשך נתייחס למצבים שגורמים להחלקת רכבים, אך כדאי לצאת מנקודת הנחה, שאם אתם נוהגים ברכב ממונע, אתם במידה מסוימת בסכנת החלקה. כמובן, אובייקט כבד כגון מכונית משפחתית ממוצעת, שלא לומר רכבים כבדים יותר, מציגים סכנה של ממש במקרה של אובדן שליטה. מה ניתן לעשות בנידון? אחד הפתרונות הבולטים לכך, הוא להתקין ברכב מערכת ABS. כיצד מערכת כזו עובדת? באילו מקרים היא מופעלת? מה עוד מעניין וחשוב לדעת עליה? הנה הסבר קצר.
החיבור בין הרכב לכביש
אם חושבים על זה, החיבור בין הרכב לכביש הוא בסך הכול כמה סנטימטרים של גומי – השטח המשותף של צמיגי הרכב, אשר נוגע בכל רגע נתון בקרקע. זה לא הרבה ובחיבור מצומצם זה, לא מעט עשוי להשתבש. גורמים רבים, מביאים לכך שנקודת חיבור זו תקבל מאפיינים שונים, בנסיבות שונות. הצמיג נשחק עם הזמן והוא עשוי להיות מסוגים שונים, במגוון רמות איכות. הכבישים עצמם, שונים זה מזה באיכותם ובמצבם מבחינת תחזוקה. המידה שבה הצמיגים "אוחזים" בכביש, תלויה גם במצב שבו נמצאים מבחינת מסלול הנהיגה. יש למשל הבדל בין נסיעה בכביש ישר וניסיון בלימה שגורם החלקה קדימה, לבין נסיעה בעיקול חד, שבו מאבדים אחיזה וגולשים הצידה מנתיב הנסיעה. הכביש גם עשוי להיות רטוב מגשם או גרוע מכך, מכוסה בנוזל חלקלק כגון שמן. Anti-lock Braking Systems הן סוג מערכות בטיחות, אשר עשויות לתת לכך מענה. בקישור זה תמצאו מידע נוסף על מערכת ABS. בתמצית, ניתן לומר שזו מערכת אשר מחקה טכניקות של נהיגה מתקדמת, מהסוג שנהגי מרוצים מיומנים בהן. כמובן, הנהג הממוצע לא עובר הכשרות בטכניקות כאלה וגם כאשר הוא כן עובר זאת, דרוש לא מעט תרגול בכדי ליישם שיטות כאלה באופן אינסטינקטיבי.
מונעות החלקה ומשפרות שליטה
כאשר רוצים ליישם טכניקות מניעת החלקה באופן מיידי, אוטומטי ויעיל ככל הניתן, אין מה שיעשה זאת יותר טוב ממערכת אלקטרונית אשר בנויה ברכב. זו היא מערכת ה-ABS או Anti-lock Braking System. מערכת כזו גם מזהה את מצב החירום וגם מגיבה, מייד, ללא היסוס ובאופן עקבי. כלומר, עוקפת מגבלות אנושיות מסוגים שונים. ברור, כי במצבי חירום מסוגים אלה, תגובה מיידית עשויה להיות מצילת חיים. במקביל, כל שבריר שנייה של היסוס מצד הנהג, עלול להיגמר רע מאוד. למעשה, מערכות כאלה נכנסות לפעולה, כאשר הנהג כבר ניסה לטפל במצב ולא הצליח. הנהג לוחץ על הבלמים, באופן שכרגיל יביא את הגלגלים לעצירה מלאה. אם הרכב עדיין בתנועה, גלגלים שלא נעים עלולים לגרום להחלקה ואז לא ניתן יהיה לשלוט ברכב. זהו המצב שמערכת ABS מזהה וכאן היא “מתערבת” ומשפרת את המצב. זה לא אומר שהנהג צריך להניח לבלמים ולהגה ושהמכונית תנהג את עצמה לבד. ABS היא רק מערכת בטיחות מסייעת – לא מערכת של נהיגה אוטונומית. מדובר בנושא מורכב יחסית ולכן, מערכות ABS אינן דבר פשוט או אחיד. האופן המדויק שבו המערכת עושה את פעולתה עשוי להשתנות מדגם לדגם והוא גם התפתח והשתפר עם השנים. כך שמערכת ABS שרכשתם יחד עם רכב ישן עשויה להיות טובה, אך לא באותה רמה כמו מערכת מודרנית יותר.
רעשים, רעידות ועוד
רבים שמעו על מערכות אלה, בהקשר התופעות ה"מוזרות" שהן גורמות לרכב במצב חירום. מדובר בעיקר על רעשים שהנהג שומע, רעידות ברכב ותחושת מכות קלות בדוושת הבלימה. חשוב לציין, שכל אלה טבעיים ומהווים השלכה של אופן פעולת המערכת. כמו כן, תופעות אלה הוחלשו עם השנים במכוון, ככל שמוצרים אלה השתכללו.
לסיכום
ABS היא בהחלט מערכת חשובה ברכבים. וודאי במצבה המתקדם כיום.